Pomoć i upute

Početak rada – za ugostiteljstvo

Početak rada sa programom – osnove za ugostitelje

Program omogućuje rad na način da se vode stanja robe (knjiga Prometa i Zaključnog stanja) ili da se ne vode stanja, ovisno o želji.

Ako želite voditi stanja robe, tada je u programu u Šifarnicima pod Raznim parametrima u parametru Radi se PZS u ugostiteljstvu potrebno staviti kvačicu.

Redoslijed radnji:

  1. Stisnite Šifarnici i postavke i pod Razni parametri uključite (stavite kvačicu) na:
    • Ugostiteljstvo
    • Prikaz skraćenog cjenika
    • Radi se PZS u ugostiteljstvu (po želji – iznad opisano)
    • Ne pitaj za način plaćanja na ispisu kase (ako radite samo sa gotovinom)
    • Koristi se ekran na dodir (ako imate takav ekran/tablet i želite da program pokazuje svoju tipkovnicu kod unosa podataka)
  2. Otvorite Cjenik roba i usluga, na vrhu stisnite tipku Grupe (porezne grupe)
    • Ako želite da program vodi Knjigu prometa za ugostiteljstvo tada bi grupe trebale biti unesene ovako (prijedlog):
    • Pod 1 – Kava i Topli napici – sa pripadajućim porezom i prirezom
    • Pod 2 – Bezalkoholna pića – sa pripadajućim porezom i prirezom
    • Pod 3 – Alkoholna pića – sa pripadajućim porezom i prirezom
    • Zatvorite Cjenik i ponovo otvorite da se prikažu nove grupe.
  3. Vrate se u Cjenik, otvorite redom sve artikle koje želite prodavati na način:
    • Odaberite Dodaj
    • Potvrdite šifru,  naziv, cijenu
    • Odaberite Vlastita roba pod klasa, u pod Por. Grupa ono što želite za taj artikl
    • Odaberite skupinu ako ste je definirali,
    • Ako želite da artikl bude prikazan u kasi te da se može kliknuti na tipku artikla a da se ne mora kucati šifra ili naziv, stavite kvačicu na Favorit.
    • Gotov unos. Ponovno stisnite Dodaj za sljedeći artikl.
  4. Ako ste se odlučili voditi stanja robe na računalu (PZS), tada obavezno definirajte i Normativ roba (isto u Cjeniku – na vrhu)
    • Otvaranje normativa npr. Kava sa šlagom :
    • U Cjeniku otvorite Kavu, Šlag i Kavu sa Šlagom kao zasebne artikle
    • Otvorite Normativ
    • Pronađite artikl Kava sa šlagom u lijevoj tablici i stisnite LIJEVI Dodaj (iznad lijeve tablice)
    • U desnoj tablici pronađite Kavu i stisnite DESNI Dodaj (iznad desne tablice)
    • Unesite Udio „1“
    • U desnoj tablici pronađite artikl Šlag i stisnite DESNI Dodaj (iznad desne tablice)
    • Unesite Udio „1“
    • Gotov normativ. Po potrebi ponovite za druge artikle (npr. Gemišt…)

Podešavanje pisača i programa

Iz glavnog izbornika odaberite Šifarnici i postavke 

  1. otvorite dio Postavke pisača. Odaberite POS pisač te A4 pisač ako ga imate, ako nemate stavite na FreePdf. Također odaberite PDF pisač – obavezno na FreePdf ili nećete moći slati mailove. odaberite „Pos Pisač je termalni“ ako imate termalni pisač, ako ne, maknite kvačicu. Ako na ispisu nemate šđčćž stavite kvačicu na „Pos pisač ima 437 kodnu stranicu“. Pisač koji nije termalni mora biti instaliran kao „Generic – text only“. Pos pisač mora biti prijavljen u Windowsima prije ovoga.
  2. Pod Lokacije datoteka odaberite lokacije Synesis datoteka ako koristite Synesis program za vraćanje podataka u kasu
  3. Pod Podaci Računa unesite svoje podatke, u „Zaglavlje gotovinskih računa“. Također stavite kvačice na „Koristi tekstualno zaglavlje…“ – na oba mjesta, te „Mjesto izdavanja računa“ obavezno unesite, kao i „Oznaka računa“
  4. Pod Podaci prijave u program unesite osobe koje će raditi na kasi – prema Internom Aktu – (stisnete Dodaj na vrhu ekrana, iznad tablice unesite Ime, Šifra (isto kao i broj), Oib operatera, ponovite po potrebi.)
  5. Pod E-mail i FTP unesite „Adresu pošiljatelja“ – to je Vaš e-mail! Unesite i SMTP server (obično mail.t-com.hr ili mail.vip.hr i slično, ako niste sigurni pozovite u pomoć podršku firmu kod koje imate Internet
  6. Pod Porezna Uprava – obavezno sve pažljivo! Ako ovdje učinite grešku, Porezna uprava neće pravilno primati račune!
    • Dok je oib vlasnika naš, ne radi se Fiskalizacija i slobodno testirajte program i učite se. Kada je proba gotova, ovdje unesite svoj oib (firme ili obrta) i redom sve podatke kako slijedi. Važno za napomenuti je da je probni program najbolje obrisati i skinuti novi, tako da računi krenu od rednog broja 1, kako je po Zakonu. Ako to ne učinite, svakako očekujte poziv iz Porezne… Ako niste sigurni, javite nam se.
    • Sve podatke unosite BEZ ŠĐČĆŽ – npr. Nasice umjesto Našice
    • U sustavu PDV-a – ako jeste unesite DA ako niste NE (ako niste a unesete DA, morati ćete platiti PDV na sve prijavljene račune!) Ovo je izuzetno važno, tako da pazite šta tu unosite.
    • Slijednost računa – uvijek je N
    • Poslovni prostor – kao je u Internom Aktu – posebno za kasu, a posebno za Izlazne račune. Ovo je također izuzetno važno, to su oznake kako program šalje podatke u Poreznu upravu.
    • Broj kase – npr. 1 ako je prva, a pod Izlaznim računima onda je logično 2….
    • Ulica, kbr, dodatak, redom…
    • Datum od kada ti podaci važe
    • Maknite kvačicu sa „Probni rad je uključen“
    • Primjena od – tu ide datum od kada će važiti Vaš certifikat
    • Certifikat : sastoji se od dva dijela, pod navodnicima prvo ide naziv datoteke certifikata, a onda pod drugim navodnicima lozinka certifikata. Certifikat MORA biti smješten u DATA mapi programa, te također mora biti instaliran na računalu ROOT RDCA certifikat FINE kao Trusted Root (Pouzdani korijenski izdavač). Kada je tako u desnom dijelu biti će zelena kvačica na tipci.
    • Kada smo sa svime gotovi, izađemo iz programa i ponovo uđemo, da program prihvati sve naše izmjene, ponovo otvorimo Šifarnike i „Porezna Uprava“ odjeljak te dolje desno stisnemo „Pošalji podatke kase…“. Trebamo dobiti poruku da su podaci uspješno poslani. Ako nisu, provjerite unose, obično je greška negdje u šđčćž (ne smije biti u unosima, ispravite, izađite iz programa, ponovo pošaljite.

Ne zaboravite izaći iz programa u cijelosti i ponovno ući da bi program prihvatio ove izmjene!

Zaduženje – ulaz robe na skladište – Prometa i zaključnog stanja,

  1. Odaberite Ulaz robe na skladište
    • Pojavljuje se popis svih ulaza, ako radite prvi, stisnite Dodaj gore desno
    • Program nudi redni broj, potvrdite
    • Potvrdite datum ulaza (uvijek je današnji, ne unosite jučerašnji niti sutrašnji – neće ga se prihvatiti)
    • Potvrdite na prazno (ili 0) na dobavljač – dobiti ćete Šifarnik dobavljača, odaberite ili unesite novog, opet sa Dodaj gore desno. Obavezni unosi su Naziv, Oib, MB (potvrdite samo preslikani oib), ostali su opcija
    • Ul. Dokument – je broj (oznaka) računa koji unosite – obavezno ga unesite
    • Datum  – datum tog dokumenta
    • Nakon toga program skače na tipku Dodaj Stavku, samo potvrdite sa Enterom
    • Otkucajte stavku/šifru/dio imena ili odaberite mišem pa stisnite Enter ili kliknite na Zatvori
    • Ako je pronađena, otkucajte količinu, ako nije odaberite je u Cjeniku sa strelicama gore dolje, Enterom potvrdite…
    • Ponovite sve sa Enterom ili mišem…
    • Kada ste gotovi sa unosom ispišite dokument (ako trebate), potvrdite unos klikom na Zaključi dokument (zeleni marker) i izađite iz dokumenta. Podaci su sjeli na stanje. Ako imate potrebe nadopuniti / naknadno izmijeniti to možete sa tipkom Izmjena na vrhu.
    • Unos nabavnih cijena nije obavezan i radite ga po dogovoru sa knjigovođom.

Pregled prometa

U svako doba možete po potrebi otvoriti Pregled prometa i stisnuti tipku „Potvrdi“, program Vam na uvid daje trenutnu prodaju, financijski i komadno. Ako želite ispis ili slanje mailom, stisnite na vrhu tipku “Mali ispis”. Na ispisu se pod broj Zaključka pojavljuje „0“, tako da znamo da je to pregled, te da kasa još nije zaključena. Kad zaključite kasu tu će biti broj zaključka.

Možemo po potrebi pozvati pripadajuće ispise, obično će trebati  samo „Mali ispis“ na vrhu ekrana – to je promet, te „Ukupna prodaja“  i  „Knjiga Prometa“, a po potrebi (ako vodite stanja) i Promet i Zaključno stanje.

Svaki ispis se može poslati elektroničkom poštom.

Snimanje prometa za Synesis – ako koristite program Synesis kao knjigovodstveni program, te ako je definirana putanja u Šifarnicima pod Lokacije datoteka program će automatski spremiti promet na zadanu lokaciju, a ako nije, pitati će gdje spremiti promet u obliku pogodnom za učitavanje u Synesis.

Za ostale upute i pomoć u radu, kako kucati račune, Nadogradnju programa i slično provjerite ostale dijelove pomoći!

I to je to. Možete početi raditi! Molimo pregledajte i ostale upute za lakši rad…

Radni dan ugostitelja

Povezane objave